vrijdag 23 maart 2012

‘Vreemde’ proefpersonen - deel 1

In de laatste Psychonoom (de eerste editie van 2011) hebben we een oproep gedaan voor een item over “vreemde” proefpersonen. Wij vroegen hierbij om jullie rare, vervelende of hilarische ervaringen met proefpersonen die zich niet volgens het verwachtingspatroon gedroegen. De leuke reacties die we ontvingen, waaronder een hele bloemlezing van aio Stephen Brown, hebben ons geïnspireerd hier enkele items over te maken, met iedere Psychonoom een andere categorie proefpersonen. Zo heb je de brakke of luie proefpersoon, de vreemde proefpersoon, de niet zo slimme proefpersoon, of de eigenwijze proefpersoon die het beter denkt te weten. Maar we kwamen er dankzij Jean Vroomens verzameling emails achter dat er in eerste instantie al zoiets is als de proefpersoon/student die überhaupt niet op komt dagen en dit toelicht in soms wat bijzondere emails. Met deze verzameling bijten we het spits af voor deze rubriek. Lees, huiver en laat u inspireren om uw ervaringen direct te delen met de Psychonoom (mail vandeberg@fsw.eur.nl).

*
Geachte,
Ik heb vandaag proefpersoonuur om 9 uur. Ik ben helaas nu pas wakker en dat gebeurt echt nooit ! Me wekker was om 6 uur afgegaan, maar ik denk dat ik het uit heb gedaan en door ben geslapen.
Sorry ! Ik zou echt komen want daarna had ik namelijk college. Kan ik alsnog op een andere datum komen ? Sorry voor het ongemak. Ik begrijp echt niet waarom ik precies vandaag door
heb geslapen. Ik woon in Rotterdam dus ik ben dan al te laat als ik zo uit huis moet.
Ik hoop dat ik een andere keer terug mag komen?
Met vriendelijke groet,

*
Hey,
I wont be able to make it on monday, because my best friends grandmother died not too long ago and my best friend really needs me right now, but she lives all the way in Amsterdam. I hope this is a good enough reason. The test looks interesting so i will try to do it another day.
thnk you

*
beste,
Ik wil me graag weer uitschrijven van het proefpersoonuur, want ik had daar net al een uur gepland.
Bij voorbaad dank,

*
Ik heb me per ongeluk voor de verkeerde dag ingeschreven bij deze wil ik me graag uitschrijven. Ik hoop dat ik nog een bevestiging ontvang.
Groeten

*
Hallo,
Ik heb heel veel problemen gehad met aanmelden voor een proefuur. En daardoor heb ik heel vaak een mailtje naar proefleider gestuurd en heb geen mail terug gehad. Ik wist zelf niet eens dat ik ingeschreven was voor die test. Ik heb namelijk op die tijdstip hoorcollege's, dus ik weet niet hoe
het is gekomen. En een uur erbij vind ik niet kunnen.
Met vriendelijke groeten,

*
Hallo,
in het rooster staat de 23e van 09.00 tot 10.00 nog open voor proefpersoonuren, maar de 24e staat niks. Ik wil wel meedoen voor de 23, is er de 24 dan ook wat?? Dan kan ik ook wel, maar als er niks is, houdt het op denk ik?

*
En soms melden studenten zich af voor een hoorcollege. Dat gaat dan op de volgende manier:

Geachte Prof. Dr. Vroomen,
Ik wilde me afmelden voor het hoorcollege van vrijdag. Ik heb namelijk een afspraak bij de dokter ivm met een hardnekkige schimmelinfectie. De reden dat ik hem niet kan verplaatsen is het volgende. Ik heb maandag, dinsdag en donderdag altijd stage, deze dagen zijn dus niet mogelijk vanwege lopende intakes en onderzoeken. De dokter is zelf woensdag niet aanwezig. Volgende week vrijdag heb ik gesprekstechnieken en de week daarna heb ik BAPD les. Dat wil zeggen dat ik pas de 23ste zou kunnen, dat is dus 3 weken later en dat vind ik gewoon te veel. De reden dat ik me nu pas afmeld is dat ik net gebeld heb en ook pas dan daadwerkelijk terecht kan er geen enkele optie is, gezien dermatologie een van de meest bezette poli's is. Vorige week was ook geen optie. Mijn excuses, maar ik zie geen enkele uitweg en ik wil er echt vanaf, ik loop er nu al 8 maanden mee.

Alvast bedankt
met vriendelijke groeten,

*
En er worden natuurlijk ook fouten gemaakt met schrapkaarten:

Hoi,
Moest de versie van het tentamen ook ingevuld worden op de scrapkaart? Ik kan me namelijk herinneren dat ik dat vergeten ben. Ik heb wel mijn naam en anr ingevuld op het tetamen zelf +scrapkaart en in die zin zou gecontroleerd kunnen worden dat ik versie 1 heb gemaakt. Maar ik vroeg me dus af of dit nu een probleem is. In verband met het feit dat de computer de kaarten nakijkt.

*
En soms ook is het inleveren van een werkstuk in het postvak moeilijk:

Beste meneer
Ik wilde alvast vanmiddag mijn portfolio inleveren zodat ik me morgen na het tentamen niet meer hoef te haasten.
Toen ik echter op de universiteit aankwam en het werk in uw postvak wilde leggen, zag ik dat het nietje niet goed aan de laatste pagina vastzat. Hierdoor heb ik in een impuls besloten om mijn portfolio onderin uw postvak te leggen, zodat ik zeker zou weten dat deze laatste pagina niet nog verder losraakt en bij andere papieren terechtkomt waardoor mijn portfolio dus niet volledig zou zijn.
Achteraf besef ik dat dit ook wel enigszins dom was, want het kan natuurlijk zo zijn dat u niet uw hele postvakje ineens leegt.
Vandaar dat ik besloten heb u deze mail te sturen met mijn excuses en zodat u weet dat mijn portfolio volledig ingeleverd in uw postvak ligt.
Nogmaals mijn excuses.


Wij danken Jean Vroomen voor het ter beschikking stellen van zijn verzameling correspondentie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten